۵ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

جزیره های دوست داشتنی ، تاثیر خرد شدن زیستگاه بر روی گونه ها

پلنگ در جاده ای در استان سمنان (منطقه حفاظت شده پرور) ، 1392 ، iew.ir

بسیاری از مناطق حفاظت شده در ایران به صورت جزایری در آمده اند و قابلیت جابجایی گونه ها در آن ها به شدت کاهش یافته است ، در مورد برخی مانند پلنگ (مطلب پلنگ های ایران چقدر به هم دسترسی دارند را ببینید) برخی از مناطق شاخص به شدت تحت تاثیر جاده هستند ، جاده پارک ملی گلستان تقریبا با ترافیک سنگین احتمال جابه جایی را از گونه ها گرفته و دسترسی پلنگ ها به دو سوی جاده را کاهش داده است و تصادف های جاده ای پلنگ در این منطقه ثبت شده است( در مطلب شکار و شکارچی ، پلنگ و تشی محتویات معده این پلنگ بررسی شده است) . یا پلنگ های بافق یزد یا گربه سانان رشته کوههای منفرد مرکزی ، مانند رشته کوه کرکس ، همه اینها در جزایری زندگی میکنند که مطمئنا تاثیر شگرفی روی تنوع زیستی دارد . تاثیر این تکه تکه شدن زیستگاهها روی گوشتخواران چیست ؟

ادامه مطلب...
۲۰ مهر ۹۸ ، ۱۲:۳۱ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

تکثیر در اسارت یوز ، آخرین تیر ترکش

مرکز تکثیر پردیسان ، تصویر از همشهری آنلاین

در حیات وحش یکی از مهمترین چالش ها مدیریت گونه هایی است که قابلیت زندگی در طبیعت آنها کاهش یافته است . به طور کلی اگر جمعیت گونه ای در طبیعت بسیار کاهش یافته باشد ، یا این که جمعیت گونه ها در داخل مناطق حفاظت شده نباشد ، حفاظت از گونه در محل ممکن است دیگر کارایی نداشته باشد ، تنها راه نجات چنین گونه هایی از انقراض ، نگهداری و تکثیر آنها در اسارت تحت نظارت انسان است¹.

ادامه مطلب...
۱۶ مهر ۹۸ ، ۱۱:۴۷ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

معرفی کتاب : والدن

اولین سطر مقدمه کتاب والدن نوشته هنری دیوید ثورو با این جمله شروع میشود : من به سرنوشتم تا مغز استخوان عشق می ورزم . ثورو مرد نازنینی است ، او عمدتا به خاطر شاهکارش : والدن ، شناخته میشود . والدن¹ نام دریاچه ای است در آمریکا در نزدیکی کنکورد ماساچوست²، که ثورو دو سال و دو ماه و دو روز را در آن سپری کرد و بعد از آن کتاب والدن را نوشت . ثورو در این مدت تنها در کلبه ای نزدیک دریاچه زندگی کرد .

ادامه مطلب...
۱۵ مهر ۹۸ ، ۱۶:۲۶ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

وقتی گراز در منو نیست ، بخش دوم

پلنگ ، پارک ملی گلستان ، بهراد فرخنده ، عصر ایران

در مطلب قبلی بخش اول وقتی گراز در منو نیست منتشر شد ، حالا قسمت دوم :

در مجموع در طول پروژه ، 77 سرگین و 12 باقیمانده شکار پلنگ جمع آوری شد و همچنین 75 گزارش شکار که مجموعا منجر به شکار 113 سمدار شده بود جمع آوری گردید .

آنالیز اطلاعات سرگین ها و باقیمانده شکار پلنگ نشان داد که بیشترین فراوانی طعمه را به ترتیب گراز (67 %) ، بزکوهی (18%) ، قوچ و میش اوریال (13%) و مرال (2%)  در میان طعمه ها دارند.

ادامه مطلب...
۱۳ مهر ۹۸ ، ۱۲:۳۰ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

وقتی گراز در منو نیست ، بخش اول

تصویر زیبای محمود شکیبا از پلنگ در پارک ملی گلستان . باز نشر در سرزمین من 

وقتی گراز در منو نیست ، ارزیابی رقابت در شکار بین گوشتخواران و شکارچیان غیر مجاز

بهره برداری بیش از حد از حیات وحش برای گوشت پدیده فراگیری است ، که بسیاری از گونه ها را به انقراض کشانیده است . این الگو چه به صورت شکار چه به صورت دامگذاری ، شبکه های غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد ، از آنجاییکه گونه هایی که هدف قرار میگیرد ممکن است نقش مهمی در رژیم غذایی گوشتخواران داشته باشد . یک پژوهش جدید نشان می دهد که انسان به طرز غیر منصفانه ای ، یعنی 1.9 برابر بیشتر از تمام شکارچیان طبیعی از گونه ها بهره برداری می کند ، این تحقیق بر روی جوامع شکارچی انجام شده است .

ادامه مطلب...
۱۱ مهر ۹۸ ، ۱۲:۲۹ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره