۶ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

رادیو دیو ، بگذار وحشی بماند ...

جین گودال

جین گودال ، تصویر از مایکل نیکولاس ، باز نشر شده توسط رادیو دیو 

دقیقا یادم هست اولین باری که رادیو دیو را شنیدم کجا بودم . در کافه ای دنج در میدان نقش جهان نشسته بودم ، در یکی از تیمچه ها و موسیقی کافه بدجوری ساز بود . از مسئول کافه پرسیدم چه آهنگی است و گفت  رادیو دیو .

بعد که در تلگرام برنامه های پادکست رادیو دیو را دنبال کردم ، اسمهای هر قسمت پادکست لبخندی به لب می آورد . قسمتی که من با آن با رادیو دیو آشنا شده بودم اسمش بود ودکا در میدان سرخ مسکو ، محض خاطر خدا چه کسی همچین اسم باحالی را روی یک اپیزود گذاشته بود ؟ اپیزود دوم بود . آخرین اپیزودی که نظرم را جلب کرد شالی قرمز روی سنگفرش های گالاتا بود . برای کسانی که در استانبول ترکیه کوچه گردی و کافه گردی کرده باشند ، این یک از آن اسم های لبخند آور است .

ادامه مطلب...
۳۰ آذر ۹۷ ، ۱۱:۳۱ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

پلنگ سریلانکا

پلنگ سریلانکا

پلنگ یک چشم به نام ایوان در پارک ملی یالا ، سری لانکا ، bbc earth این پلنگ را بزرگترین پلنگ جهان با 100 کیلوگرم وزن معرفی کرده است . تصویر از bbc

پلنگ سری لانکا با اسم علمی Panthera pardus kotiya یکی از گونه های پلنگ دنیاست دنیاست که تنها در کشور سریلانکا زندگی می کند ، گرچه معمولا پلنگ ایرانی را به عنوان بزرگترین پلنگ دنیا می شناسیم ( یکی از ترین های بیشمار که مرتب تکرار می شود بدون اثبات دقیق و علمی ) در برنامه مستندی که اخیرا BBC EARTH  تهیه کرده است ، با عنوان Wonders of the monsoon  از پلنگ یک چشم سریلانکایی با نام ایوان نام برده شده است که حدود یکصد کیلوگرم وزن دارد . تهیه کنندگان این مستند ، این پلنگ سریلانکایی را بزرگترین پلنگ جهان نامگذاری کرده اند .

(اینجا )

ادامه مطلب...
۲۴ آذر ۹۷ ، ۱۰:۵۵ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

کتاب جغدهای ایران

جغدهای ایران

پرویز بختیاری ، نامی آشنا در پرنده نگری ایران است ، تالیفات زیادی هم در این زمینه دارد . پرنده نگری در ایران نوپاست ، اما منابع خوبی به مرور زمان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است .

چند کتاب خوب در این زمینه را پرویز بختیاری تالیف کرده است ، که بسیاری از نقاط کور پرنده نگری ایران را پوشش داده است .

ادامه مطلب...
۱۸ آذر ۹۷ ، ۱۳:۲۰ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

وشق

وشق

lynx در سمت راست ، caracal در سمت چپ ، تصویر از خبرگزاری مهر 

یکی از الزامهای کار بیابان مصاحبه با مردم محلی است . چوپانان ، ساربانان ، باغداران و خلاصه کسانی که خیلی نزدیکتر از ما به طبیعت زندگی میکنند ، همیشه منبعی بی پایان برای شناخت و حفاظت تنوع زیستی یک منطقه هستند . با توجه به نامهای محلی مختلف و اشتباه مردم محلی در تشخیص گونه ها معمولا تصویر گوشتخواران مانند کاراکال و گربه شنی و یوزپلنگ را در زیستگاههای این گونه ها همراه میبردم و در مصاحبه ها سعی میکردیم با نشان دادن تصاویر به افراد کمک کنیم گزارش های دقیق تری ارئه کنند و اشتباهات کلامی را کاهش دهیم . یکی از اساسی ترین دردسر ها در شناسایی گونه های گوشتخوار سیاهگوش بوده و هست .

ادامه مطلب...
۱۲ آذر ۹۷ ، ۱۹:۴۰ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

یار قلی در راه کجا بود؟

یارقلی

یوزپلنگی که با نام یارقلی شناخته میشد در جاده جاجرم در آبان ماه 1397 تلف شد ، تصویر از خبرگزاری مهر 

یوزپلنگ آسیایی در ایران تلفات گسترده ای در تصادفات جاده ای داشته است ، تصادفات جاده ای عمدتا در سالهای اخیر در استان سمنان باعث از بین رفتن تعدادی یوز در جاده آسیایی مشهد تهران شده بود ، کمپین هایی نیز به دلیل نقش این جاده در نابودی جمعیت پویای یوز پلنگ آسیایی در منطقه شمال شرقی ایران تشکیل شد تا با فنس کشی از این تلفات بکاهد .

ادامه مطلب...
۰۷ آذر ۹۷ ، ۱۴:۱۹ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

حیات وحش افغانستان

کل مارخور

تصویر کل مارخور مربوط به سال 1894 ، کابل ، اینجا

افغانستان بدون شک یکی از دور از دسترس ترین نقاط دنیا برای علاقه مندان به حیات وحش است ، برای من داستانهای قوچهای مارکوپولو همیشه جذاب ترین قسمتهای حیات وحش افغانستان بوده است ، همیشه از افغان های ساکن در ایران با کنجکاوی میپرسیدم که چه چیزهایی در کوههای زیبای افغانستان دیده اند . در مجلات قدیمی شکار و طبیعت از قول خانلر قراچورلو داستان شکاری نقل شد که متاسفانه به دلیل تغییرات مجله ناتمام ماند . داستان در افغانستان زمان ظاهر شاه می گذشت ، توصیف مناظر بی نظیر بود . هدف شکار قوچ مارکوپولو بود ولی زیبایی و بکر بودن افغانستان انسان را به وجد می آورد .

ادامه مطلب...
۰۱ آذر ۹۷ ، ۱۲:۲۳ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره