۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

پرچمدار تنوع زیستی ایران چه گونه ای است ؟ بخش دوم

یکی از مشهورترین و زیباترین تصاویر پلنگ در ایران ، پارک ملی تندوره ، سید بابک موسوی ، باز نشر شده در iew.ir

در مطلب قبلی قسمت اول را مطالعه کردید ، حال قسمت دوم آیا پلنگ گونه مناسبی برای پرچمدار شدن است ؟ اما انتخاب یک گونه پرچمدار چه ویژگی باید داشته باشد ؟

منصوره ملکیان و محمود رضا همامی در کتاب مبانی زیست شناسی حفاظت برای انتخاب گونه پرچمدار 10 شرط میشمارند ، این 10 شرط را با پلنگ تطبیق میدهیم :

ادامه مطلب...
۳۱ فروردين ۹۸ ، ۱۲:۴۰ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

پرچمدار تنوع زیستی ایران چه گونه ای است ؟ بخش اول

یکی از زیباترین تصاویر یوزپلنگ آسیایی در ایران ، 1391 ، نایبندان طبس ، دوربین تله ای ، انجمن یوز پلنگ ایرانی

در زیست شناسی حفاظت (Conservation biology) ، مبحثی تحت عنوان گونه پرچمدار  (Flagship species) وجود دارد ، گونه پرچمدار ، گونه ای است که بر مبنای آسیب پذیر بودن ، جذابیت یا شاخص بودن برای جلب حمایت مردم انتخاب می شود.

گونه پرچمدار معمولا شامل گونه های کاریز ماتیک بزرگ هستند  که محبویت زیادی در میان مردم دارند.

ادامه مطلب...
۲۹ فروردين ۹۸ ، ۱۶:۰۵ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

معرفی کتاب راهنمای میدانی پرندگان ایران نوشته فرید مبصر

پرنده نگری در ایران نسبتا رشته جوانی محسوب می شود ، منابع پرنده نگری در ایران هم به همین نسبت اندک هستند. من اولین بار در بازار کتابهای دست دوم دنبال کتاب پرندگان ایران درک اسکات که قبل از انقلاب چاپ شده بود گشتم ، ولی موفق به یافتن آن نشدم . کمی بعد کتاب پرندگان ایران جمشید منصوری که در سال 1379 توسط نشر ذهن آویز چاپ شده بود در دسترس قرار گرفت و با این کتاب برای اولین بار موفق شدم در مورد پرندگان ایران منبعی در اختیار داشته باشم ، خوب یادم هست دوست علاقه مندی که موفق به خرید کتاب نشده بود سالها امکان خرید منبعی در مورد پرندگان را نداشت ، تا زمانی که چاپ های بعدی کتاب پرندگان ایران در سالهای بعد (از جمله نمونه ای که من در اختیار دارم چاپ سال 1392 است) دوباره در دسترس قرار گرفت.

ادامه مطلب...
۱۲ فروردين ۹۸ ، ۱۰:۵۰ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

گربه تنهای شن های روان ، قسمت دوم

گربه شنی در پناهگاه حیات وحش عباس آباد ، تصویر از انجمن یوز پلنگ ایرانی

قسمت اول مطلب گربه شنی را در مطلب قبلی دیدیم و حالا قسمت دوم :

گربه شنی متخصص شنزارها و دشتهایی با شن روان است . گربه های شنی زیستگاههای با خاک سفت و متراکم را انتخاب نمی کنند گرچه در مناطق عربی در کویرهای سنگی هم گزارش شده اند. گربه شنی براحتی در مناطق گرمسیر دمای 40 درجه بالای صفر (80 درجه در سطح شن) را تحمل میکند ، همچنین در ترکمنستان تا 25 درجه زیر صفر را هم تحمل می کند.

ادامه مطلب...
۱۰ فروردين ۹۸ ، ۱۷:۰۰ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

گربه تنهای شنهای روان ، قسمت اول

 

یکی از معروفترین تصاویر گربه شنی ، 1389 ، نایین ، تصویر از اداره محیط زیست نائین

گربه شنی با اسم علمی  Felis margarita یکی از ناشناخته ترین گربه های طبیعت ایران است . در دنیا هم به خاطر شرایط خاص زیستگاهی این گربه  اطلاعات کمی از آن وجود دارد.

 

 

گربه شنی با جثه کوچکتر از گربه وحشی ، عموما در شمال قاره آفریقا و جنوب غربی قاره آسیا پراکنش دارد (از جمله مناطق وسیعی در ایران جزء پراکنش گربه شنی قرار دارد).

 

 

ادامه مطلب...
۰۸ فروردين ۹۸ ، ۱۷:۱۶ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره