۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

پلنگ در اشک

تصویر پلنگ در جزیره اشک دریاچه ارومیه ، تصویر از اداره محیط زیست آذربایجان غربی ( اینجا )

دوربین مدار بسته موجود بر روی آبشخور جزیره اشک دریاچه ارومیه ، از یک پلنگ در 16 شهریور 1397 تصویر برداری کرد . ( اینجا ) . جزیره اشک یکی از جزایر 9 گانه دریاچه ارومیه و از مناطقی است که در آن گوزن زرد نگداری می شود . این جزیره کیلومتر ها با خشکی فاصله دارد و خشک شدن دریاچه ارومیه باعث شده است امکان ورود پلنگ به این جزیره فراهم شود .

ادامه مطلب...
۲۹ شهریور ۹۷ ، ۱۷:۳۹ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

معرفی کتاب ، جندق و ترود ، دو بندر فراموش شده کویر بزرگ نمک

جندق و ترود


برخی اوقات در سفر به مناطق کویری حاشیه کویر مرکزی ایران از بندر گاه ها میشنویم ، محلی ها حتی برخی اوقات عنوان میکنند که زمانی که کویر مرکزی ایران زیر آب بوده است شهرهایی که در لب کویر مرکزی هستند بندر بوده اند ، زواره ، ترود و جندق از این دست اند . این ها افسانه هایی آشنا در کویر اند .

ادامه مطلب...
۲۲ شهریور ۹۷ ، ۱۰:۰۱ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

چند یوزپلنگ باید داشته باشیم ؟ (قسمت دوم )

تصویر یک یوز در سال 1389 که محمد بهشتی زواره ( نگارنده ) آن را در پارک ملی توران ثبت کرده است .


قسمت اول این مطلب در پست قبلی منتشر شده است . ( اینجا )

در مورد جمعیت یوزپلنگ آسیایی باید توجه کرد علاوه بر مسئله تنوع ژنتیکی پایین همین جمعیت اندک نیز برای تولید مثل به هم دسترسی ندارند . یعنی جمعیت یوزهای جنوبی به شمالی دسترسی ندارد و این خود باعث تشدید درون گشنی و پایین آمدن تنوع ژنتیکی میشود که برای گونه ای مانند یوز پلنگ که خود دارای تنوع ژنتیکی پایین است بسیار تاثیرگذار خواهد بود .

ادامه مطلب...
۱۵ شهریور ۹۷ ، ۰۰:۴۰ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

چند یوز پلنگ باید داشته باشیم ؟ ( قسمت اول )

یک یوز پلنگ ماده و توله هایش در سال 1394 ، پناهگاه حیات وحش میاندشت ، تصویر از انجمن یوزپلنگ ایرانی ( اینجا )

در حیات وحش مفهومی به نام MVP  داریم ، که به معنای حداقل جمعیت زایا شناخته میشود . مفهوم حداقل جمعیت دوام پذیر ، این است که حداقل جمعیت یک گونه به مقداری باشد که بتواند در محدوده زمانی معین ، احتمال مناسبی در تداوم حیات داشته باشد . (شناخت محیط زیست ، دانیل بوتکین ، ادوارد کلر ، حسین وهاب زاده)

در سال 1980 ، دانشمند ژنتیک استرالیایی ، یان فرانکلین و بیولوژیست آمریکایی مایکل سوله ، برای اولین بار قانون 50/500 را عنوان کردند . ( اینجا )

ادامه مطلب...
۱۱ شهریور ۹۷ ، ۰۷:۰۰ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

پارک ملی یلو استون ، ما یک نقاش داریم که باید از او تشکر کنیم

 

گرند کنیون یلو استون ، اثر توماس موران ( اینجا )

پارک ملی یلو استون کوه مقدس محیط زیستی ها و دوستداران حیات وحش سراسر دنیا ، اولین پارک ملی جهان ، بسیار به نقاشی به نام توماس موران مدیون است .

 

 

توماس موران نقاشی که در سال 1871 به تیم شناسایی منطقه به همراه جکسون عکاس پیوست و اولین تصاویر رنگی تا آن زمان را از یلو استون به کنگره آمریکا گزارش کرد ، یلو استون در سال بعد به پارک ملی تبدیل شد . اولین در جهان .

 

 

ادامه مطلب...
۰۶ شهریور ۹۷ ، ۱۵:۲۳ ۲ نظر
محمد بهشتی زواره

پلنگ عربی

پلنگ عربی

یک پلنگ عربی ماده و توله در کوه سمحان ، منطقه ظفار کشور عمان ، دوربین تله ای ، هادی الحکمانی ( اینجا )

یکی از کم جمعیت ترین زیر گونه های پلنگ دنیا که اتفاقا کوچکترین پلنگ دنیا هم نامیده میشود (بین 15 زیر گونه پلنگ ، (اینجا ) ) ، پلنگ عربی است که اتفاقا زیستگاهی نزدیک به ایران دارد ، 

ادامه مطلب...
۰۱ شهریور ۹۷ ، ۱۶:۰۹ ۱ نظر
محمد بهشتی زواره