۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

ارتباط متقابل دو گربه بزرگ

یوزپلنگ در منطقه کوه بافق ، 1392 ، تصویر از انجمن یوزپلنگ ایرانی و محیط زیست یزد ، بازنشر در iew.ir

یوزپلنگ آسیایی روزهای سختی را در ایران میگذراند . یوزها به نوبت در حال واگذاری قلمروهاشان در فلات مرکزی ایرانند. در زیستگاههای جنوبی مدتهاست که یوز ماده ای گزارش نشده است و در زیستگاههای شمالی ، تنها در توران یوز ماده وجود دارد و البته طبق گزارش جدیدی در چاه شیرین سمنان یوز به ثبت رسیده است که هنوز جنسیت آنها اعلام نشده است.

اما در گذشته در برخی از مناطق شاخص بارها گزارش شده بود که دوربین های تله ای در منطقه ای هم از یوزپلنگ و هم از پلنگ ، دقیقا در یک نقطه تصویر گرفته اند . دو تا از شاخص ترین این زیستگاهها ، پارک ملی کویر و منطقه حفاظت شده کوه بافق بوده اند .

ادامه مطلب...
۲۶ شهریور ۹۸ ، ۱۴:۱۱ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

در مورد چارلز کربز

چارلز کربز ، تصویر از دانشگاه بریتیش کلمبیا ، کانادا

از چارلز کربز کتابهای مهمی به فارسی ترجمه شده اند ، که مدیون عبدالحسین وهاب زاده اند . از جمله کتاب شاخص بوم شناسی مطالعه تجربی توزیع و فروانی و کتاب مقدمه ای بر اکولوژی رفتار ( که آن را به طور مشترک با دیویس نوشته است )

در کتاب بوم شناسی ، مطالعه تجربی توزیع و فراوانی ، که یکی از مهمترین منابع بوم شناسی است ( با عنوان اصلی Ecology , The Experimental Analysis of Distribution and Abundance ) مقدمه جالبی از کربز وجود دارد که نحوه تلاش بومشناسی در سطح او و دیدگاهش را مشخص می کند .

ادامه مطلب...
۲۴ شهریور ۹۸ ، ۱۱:۴۵ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

آمازون روی خط آتش

تصویر ماهواره ای ناسا از آتش سوزی آمازون ، 11 آگوست 2019 ، تصویر بازنشر شده در cbsnews

جنگلهای آمازون با نرخ بی سابقه ای در حال سوختن هستند ، در اوائل ماه آگوست ( نیمه مرداد ماه ) ، دولت برزیل به علت تعداد بالای آتش سوزی ها در آمازون اعلام وضعیت اضطراری کرد . سازمان فضایی برزیل از ابتدای سال جاری 73000 آتش سوزی را شناسایی کرده است . این رقم نسبت به سال 2018 ، هشتاد و سه درصد افزایش نشان میدهد و از سال 2013 که ضبط آتش سوزی ها آغاز شده است ، این بالاترین میزان است (رویترز).

ادامه مطلب...
۰۳ شهریور ۹۸ ، ۱۲:۵۷ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره