چارلز کربز ، تصویر از دانشگاه بریتیش کلمبیا ، کانادا

از چارلز کربز کتابهای مهمی به فارسی ترجمه شده اند ، که مدیون عبدالحسین وهاب زاده اند . از جمله کتاب شاخص بوم شناسی مطالعه تجربی توزیع و فروانی و کتاب مقدمه ای بر اکولوژی رفتار ( که آن را به طور مشترک با دیویس نوشته است )

در کتاب بوم شناسی ، مطالعه تجربی توزیع و فراوانی ، که یکی از مهمترین منابع بوم شناسی است ( با عنوان اصلی Ecology , The Experimental Analysis of Distribution and Abundance ) مقدمه جالبی از کربز وجود دارد که نحوه تلاش بومشناسی در سطح او و دیدگاهش را مشخص می کند .

در مورد نوشتن کتاب ، مینویسد : این کتاب تلاش شخصی من در طرح بوم شناسی مدرن به عنوان یک مضمون جالب و پویاست .

یک نکته جالب در کتاب بوم شناسی ، مطالعه تجربی توزیع و فراوانی پرداختن به بوم شناسان معروف است . برای خود من به شخصی خواندن کتابی که در آن تلاشگران بومشناسی هم تصویر و شرح خدمتشان آمده است بسیار لذت بخش بود. همیشه اسم افراد را میشندیم اما در این کتاب کربز توضیحاتی هم در مورد آنها میدهد و خواننده را با بوم شناسان آشنا می کند ، کربز در این مورد می گوید :

تلاش کرده ام که با افزودن عکس بوم شناسان معروف در هر فصل بر تحولات تاریخی بومشناسی تاکید ورزم . علم یک تلاش انسانی است و دانشمندانی که بومشناسی را بر پا داشته و یا اکنون در ساخت آن شریکند خود شخصیت های جالب و در خور توجهی هستند که شناخت بهتر آنان اهمیت دارد.

در مورد حل مسائل بومشناسی و بومشناسی حفاظت حرف و بحث زیاد گفته شده است . اینکه باید دانشگاه راه را نشان دهد یا نمیتواند ؟ چارلز کربز یک جمله بسیار زیبا در حل این مسئله دارد :

اگر پیامی در این کتاب نهفته باشد یک پیام ساده است و آن این که پیشرفت در حل مسائل بوم شناختی هنگامی پیش می آید که از روش های تجربی استفاده شود. عادت به طرح این پرسش که با کدام آزمایش می توان به این پرسش جواب داد ؟- در حکم اساسی ترین وجه روش علمی است که دانشجویان بایستی آن را در خود بپرورند .

در مورد علم ، یکبار در فایل صوتی انسان تحصیلکرده ، محمد رضا شعبانعلی که میتوانید آنرا از طریق سایت متمم تهیه کنید ، نقل قول جالبی از نیوتن آورده شده است . نیوتن میگوید ما بر شانه اجداد خود ایستاده ایم ( نقل به مضمون ). کربز این مسئله را به زیبایی در پایان مقدمه خواندنی اش آورده است :

بایستی از نویسندگان واقعی این کتاب ، صدها بومشناسی که زحمات کار در آزمایشگاه و صحرا را برخود هموار کرده اند تا با مطالعه موجود زنده مباحث این کتاب فراهم شود ، تشکر کنم . شاید حاصل عمر حرفه ای یک فرد تنها به صورت یک دو جمله در کتابی خلاصه شود و ما بوم شناسان چنان وامدار اجداد اندیشگی خود هستیم .

کاملا یادم هست که در سفری به ریگ جن با دکتر اکبری ، رییس وقت اداره محیط زیست نایین ، در توصیه به مطالعه میگفت ، گاهی نتیجه چندین سال بیابان رفتن یک نفر چند صفحه مقاله می شود که میتوان با خواندن آن ، تجربه چندین ساله نویسنده را درک کرد.

ویرایش ششم کتاب کربز ، ترجمه فارسی از روی ویرایش پنجم انجام شده است . تصویر از آمازون .

کربز خودش را یک بومشناس شمالی به حساب می آورد ، در این مورد او می نویسد :

در جوانی ، آنگاه که در سنت لوئیس بودم ، به کاوش های قطبی علاقه مند شدم و هرآنچه کتاب در مورد قطب در کتابخانه بود مطالعه کردم... پس از گرفتن دکترا روی جونده قطبی لمینگ به دانشگاه برکلی رفتم تا یک بورس فوق دکترا را با فرانک پیتلکا بگذرانم ، در نهایت در سال 1964 یک موقعیت شغلی مناسب در دانشگاه ایندیانا یافتم تا تدریس بوم شناسی را در سطح کارشناسی شروع کنم.

کتاب بومشناسی نوشته چارلز کربز با ترجمه عبدالحسین وهاب زاده ، تصویر از جهاد دانشگاهی مشهد.

کتاب بوم شناسی ، مطالعه تجربی توزیع و فراوانی از روی ویرایش پنجم کتاب کربز که در سال 2001 چاپ شده است ترجمه شده است . ویرایش ششم کتاب کربز در سال 2016 چاپ شده است . کتاب اکولوژی کربز را می توانید از سایت جهاد دانشگاهی مشهد تهیه کنید .