۳ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

کتاب در جست و جوی طبیعت

در جست و جوی طبیعت

کتاب در جستجوی طبیعت را ادوارد ویلسون نوشته است ، ادوارد ویلسون را عموما علاقه مندان به محیط زیست با ترجمه های عبدالحسین وهاب زاده می شناسند ، این یکی البته ترجمه کاوه فیض اللهی است ، کاوه فیض اللهی را از زمان مجله دنیای وحش میشناسم ، یادم هست که آن مجله 4 یا 5 شماره چاپ شد و بعد تعطیل شد مانند بسیاری از نشریات زیست محیطی دیگر . مطلبی در مورد عقاب طلایی در یکی از شماره های مجله دنیای وحش چاپ شده بود که ادبیات بسیار جذابی داشت ، آن موقع هنوز نامه نویسی ارج و قربی داشت ، نامه ای برای مجله نوشتم و از مقاله کاوه فیض اللهی تشکر کردم و یادآور مقاله زیبا و ادبی در مورد عقاب طلایی شدم . جواب نامه در شماره بعد چاپ شد و توضیح داده شد که برخی عنوان های فرعی مقاله از چنین گفت زرتشت نیچه نقل قول شده است ، این پاسخ از مقاله های کاوه فیض اللهی در ذهنم ماندگار شده است .

ادامه مطلب...
۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۶:۱۰ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

گور ترکمنی

گور ترکمنی

تصویر مشهور گله پر تعداد گور ترکمنی ، تصویر از دکتر گرترود نومن ، بادخیز ترکمنستان

گور ترکمنی یا کولان ترکمنی ، که همچنین تحت عنوان خر وحشی ترکمنی هم شناخته می شود ، زیر گونه خر وحشی آسیایی و بومی آسیای مرکزی است . گور کولان ترکمنی در سال 2016 در دسته بندی در خطر قرار گرفته است . با توجه به اینکه گورهای ترکمنی سالها با گذر از مرز وارد اطراف شهر سرخس در شمال شرقی ایران میشدند ( از منطقه بادخیز ترکمنستان ) و همچنین مسائل بسیاری که در حاشیه پروژه های معرفی مجدد گور ایران پیش آمده است ، چون گور ترکمنی سابقه معرفی مجدد درخشان و موفقیت آمیزی داشته است بررسی آن مطمئنا به روند حفاظت گور ایران کمک خواهد کرد .

ادامه مطلب...
۲۴ آبان ۹۷ ، ۱۳:۵۰ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره

برنامه روزانه داروین بزرگ

داروین

چالرز داروین (1882-1809) ، تصویر منتشر شده در ساندی تایمز .

داروین برای دوستداران راستین طبیعت و حیات وحش ، جانورشناسان و فعالان محیط زیست یک اسطوره بی مانند است ، تکرار نشدنی و مالک نظریه تکامل .

داروین کسی بود که پس از سفرش به گالاپاگوس دست به نوشتن کتاب تاریخ ساز منشا انواع زد ، اما در مباحث محیط زیست بیشتر به نظریه تکامل و کتاب منشا انواع اشاره شده است ، کمتر در مورد خود شخص داروین نوشته شده است . کتاب عادات و آداب روزانه بزرگان نوشته میسن کری ، کتاب جالبی است که به بررسی برنامه های روزانه تعدادی از نویسندگان و دانشمندان می پردازد .

ادامه مطلب...
۲۰ آبان ۹۷ ، ۱۶:۴۰ ۰ نظر
محمد بهشتی زواره