تصویر ماهواره ای ناسا از آتش سوزی آمازون ، 11 آگوست 2019 ، تصویر بازنشر شده در cbsnews

جنگلهای آمازون با نرخ بی سابقه ای در حال سوختن هستند ، در اوائل ماه آگوست ( نیمه مرداد ماه ) ، دولت برزیل به علت تعداد بالای آتش سوزی ها در آمازون اعلام وضعیت اضطراری کرد . سازمان فضایی برزیل از ابتدای سال جاری 73000 آتش سوزی را شناسایی کرده است . این رقم نسبت به سال 2018 ، هشتاد و سه درصد افزایش نشان میدهد و از سال 2013 که ضبط آتش سوزی ها آغاز شده است ، این بالاترین میزان است (رویترز).

جنگلهای آمازون عموما مرطوب و خیس هستند ، اما از جولای تا آگوست (10 تیر تا 10 شهریور ) ، فصل خشک آمازون محسوب می شود.

آتش معمولا برای جنگل زدایی به منظور آزاد کردن زمین برای کشاورزی یا دامداری در آمازون استفاده میشود ، به همین دلیل تعداد زیادی از آتش سوزی های آمازون توسط انسان بوجود می آید. صلح سبز گزارش داده است که گرمایش جهانی و آتش سوزی های آمازون وارد یک چرخه شده اند که هر یک دیگری را تشدید میکنند . هر چه دما افزایش پیدا کند ، اتفاقات آب و هوایی مانند خشکسالی هم بیشتر اتفاق می افتند.

صلح سبز همچنین تاکید کرده است که جنگل زدایی در الگوی بارش مناطق تحت تاثیر آتش سوزی هم تاثیر داشته است ، باعث افزایش طول فصل خشک و تحت تاثیر قرار گرفتن جنگلهای بکرتر و تنوع زیستی و کشاورزی و سلامت بشر شده است .

چه مناطقی تاثیر پذیرفته اند ؟

تصاویر ماهواره ای نشان میدهد که ایالت های , Amazonas  Rondonia ، Para و Mato Grosso تحت تاثیر آتش هستند و بیشترین تاثیر را ایالت Amazonas از آتش گرفته است . اریک هولتاس که یک هواشناس است ، در توئیتی نقشه هایی را منتشر کرده است که نشان میدهد ، دود آتش تقریبا نیمی از برزیل را پوشانده است .

او میگوید ما در وضعیت اضطراری آب و هوا هستیم . تاثیر آسیب به آمازون بسیار از برزیل و همسایگانش فراتر می رود . جنگلهای بارانی آمازون 20 درصد اکسیژن جهان و 10 درصد تنوع زیستی جهان را شامل می شوند. آمازون به عنوان ریه های جهان شناخته می شود و تاثیر مهمی در آب و هوای جهان دارد. اگر جنگلهای بارانی از بین بروند ، جهان تغییرات شگرفی را شاهد خواهد بود ، از کشاورزی گرفته تا آب آشامیدنی .

تصویر ناسا از آتش سوزی های فعال ناحیه آمازون ، بازنشر در independent

سازمان جهانی هواشناسی ، بازوی آب و هوایی سازمان ملل متحدد در توئیتی در این باره نوشته است :

آتش ذرات آلاینده و گازهای سمی مانند منو اکسید کربن ، اکسید نیتروژن و ترکیبات آلی (غیر متان) به داخل اتمسفر میفرستد.

آتش چقدر بزرگ است ؟

شما میتوانید دود را از فضا ببینید . این را سازمان حفاظت از زمین اروپا می گوید . تصاویر ماهواره ای دود شدیدی را بر فراز ایالت Amazonas و Rondonia نشان میدهد . آسمان بر فراز سن پائولو برزیل سیاه شده است . در یک مورد در روز یکشنبه 18 آگوست (27 مرداد ) یک هوای جبهه سرد برای یک ساعت دود را تا 1700 مایل (2700 کیلومتر )  جابه جا کرد.

آیا آتش هنوز منتشر میشود :

آتش هنوز در طغیان است ، ولی گزارشاتی از طوفان و بارش وجود دارد.

جامعه چه واکنشی نشان داد ؟

شبکه های اجتماعی هشتک هایی را تحت عنوان برای آمازون دعا کنید -  و جنگلهای بارانی آمازون   را براه انداختند . کاربران توئیتر از رسانه ها بدلیل توجهی که به آتش سوزی کلیسای نوتردام و دیگر اخبار در مقابل توجه کمتر به جنگلهای بارانی انجام دادند انتقاد کردند. همچنین کاربران شبکه های اجتماعی خواستار کمک مالی میلیاردرها به جنگلهای بارانی شدند.

برای مثال WWF انگلستان ، ضمن توئیتی گفته است زمان آتش سوزی نوتردام ناراحتی جمعی گسترده ای در جهان شکل گرفت ، چرا شاهد  ناراحتی هم سطحی برای جنگلهای بارانی نیستیم ؟

رئیس جمهور برزیل Jair Bolsonaro ، هم مورد انتقاد قرار گرفته است . او به خاطر عدم انجام اقدام لازم و همچنین مشتاق بودن به کشاورزی در آمازون مورد انتقاد قرار گرفته است .

در اوایل جولای یک مقام سابق دولت برزیل که نامش فاش نشد به بی بی سی گزارش داد ، رییس جمهور به جنگل زدایی علاقه مند است . به گزارش سی ان ان ، Ricardo Galvão ، مسئول تحقیقات فضایی برزیل هنگامی که گزارش داد جنگل زدایی در جون (تیر ماه ) نسبت به سال گذشته 88 درصد افزایش داشته است از کار خود برکنار شد.

آتش در ایالت Rondonia ، آمازون برزیل تصویر از afp/getty باز نشر در independent.

در همین زمینه Danicley Aguiar از صلح سبز برزیل ، می گوید : کسانی که آمازون را نابود کردند و جنگل زدایی را ادامه می دهند ، با اقدامات فعلی دولت برزیل در یک جهت حرکت میکنند . دولت کنونی از زمان قدرت گرفتن سیاست زیست محیطی برزیل را نابود کرده است .

سازمان ناسا هم آتش را رصد میکند . در طول هفته گذشته ، ماهواره Aqua و EU's Sentinel 3 در حال انتشار تصاویر بر روی شبکه های اجتماعی هستند.

آنتونیو گونترش ، دبیر کل سازمان ملل متحد هم درباره آتش سوزی آمازون در توئیترش نوشته است :

من به شدت نگران آتش سوزی در جنگلهای بارانی آمازون هستم . با توجه به خسارتهای فعلی محیط زیست ما نمیتوانیم از پس خسارت به مهمترین منبع اکسیژن و تنوع زیستی بر بیاییم. آمازون باید حفظ شود.

دفتر WWF در اروپا نیز طی بیانیه ای ، از تمام کشورهای حوزه آمازون ، شامل ، برزیل ، بولیوی ، کلمبیا ، پرو ، اکوادور ، ونزوئلا ، گویان و سورینام خواست که از آمازون حفاظت کنند ، با جنگل زدایی مبارزه کنند و عوامل ایجاد آتش را کاهش دهند . همچنین از اتحادیه اروپا و تمام کشورهای عضو خواست تا قدمهای مشخص در کاهش مصرف موادی که جنگلهای بارانی را تحت تاثیر قرار می دهند بردارند . موادی مانند روغن پالم ، سویا ، کاکائو و گوشت.

علاوه بر آن لئوناردو دی کاپریو ، بازیگر و فعال محیط زیست ، لینکی برای کمک به موسسه Amazon Watch را در صفحه اینستاگرامش قرار داده است و پستی را هم به آتش سوزی های آمازون اختصاص داده است . برخی دیگر از سلبریتی ها نیز در شبکه های اجتماعی در مورد آتش سوزی صحبت کرده اند .

آتش در ایالت amazonas  برزیل ، رویترز ، باز نشر در independent

شما چگونه می توانید کمک کنید ؟

1- به سازمان Rainforest Action Network کمک کنید تا یک هکتار از جنگلهای آمازون را حفظ کنید. ( طبیعتا پرداختهای بین المللی در ایران محدودیت  دارند ولی روش های کمک برای آشنایی با سازمان های بین المللی که از آمازون حفاظت میکنند در اینجا آورده میشود . البته هر چند سخت ولی در ایران هم موسساتی وجود دارند که میتوانند برای افراد داخل ایران پرداختهای بین المللی را با دریافت کارمزد انجام دهند. )

2- به گروه Rainforest Trust کمک کنید تا در جنگلهای بارانی زمین بخرند . این موسسه از سال 1988 تا کنون 23 میلیون هکتار جنگل را حفظ کرده است.

3- مصرف چوب و کاغذ خود را کاهش دهید . میتوانید محصولی که میخرید را در Rainforest Alliance چک کنید که آیا از سیاست حفاظت از جنگلهای بارانی پیروی میکند یا خیر . همچنین میتوانید از روی خود سایت این موسسه محصولات بدون آسیب به جنگلهای بارانی را خریداری کنید ( این گزینه هم در ایران محدودیت دارد ولی میتوان محصولات را در این سایت چک کرد که آیا بدون آسیب به جنگلهای بارانی تولید شده اند یا خیر )

4- مصرف گوشت خود را کاهش دهید ، گوشت استفاده شده در محصولات فرآوری شده و همبرگر فست فود ها معمولا از جنگلهای بارانی تامین می شوند . ( در ایران هم در بسیاری از رستوران ها و فست فود ها از گوشت برزیلی استفاده میشود که مستقیما از برزیل و از آمازون می آید یا این که از دامی استفاده میکنیم که با غلاتی که در آمازون کشت شده است تغذیه شده اند.)

5- سازمان جهانی حفظ طبیعت (World Wide Fund for Nature ) سازمانی است که برای حفاظت از گونه ها در جنگلهای بارانی و تمام جهان فعالیت میکند .

6- Ecosia.org موتور جست و جویی است که به ازای هر 45 جست و جویی که شما انجام میدهید ، یک درخت می کارد.

7- در میان پتیشن های Change.org جست و جو کنید . مثلا وکیلی به نام Rio Branco پتیشنی را امضا می کند ( تا بحال 77000 امضا جمع آوری شده است ) تا بر روی آتش سوزی های آمازون تحقیق شود.

8- به سازمان Amazon Watch ، سازمانی که از جنگلهای بارانی حمایت می کند کمک کنید .

9- به سازمان Amazon Conservation Team که با تغییرات آب و هوایی مبارزه می کند ، کمک کنید . این سازمان به حفظ آمازون و توانمند سازی مردم بومی کمک می کند .

10 موسسه Amazon Conservation ، کمک های مالی را قبول میکند و نشان میدهد که کمک مالی شما دقیقا در چه بخشی مصرف شده است . شما میتوانید کمک کنید درخت کاشته شود ، به بخش آموزش کمک شود ، به بخش حفاظت زیستگاه یا حفظ زمینهای مردم بومی کمک شود یا یک پنل خورشیدی خریداری شود.

11- با منتخبینتان در امور سیاسی تماس بگیرید و بگذارید صدایتان شنیده شود ( طبعا در ایران هم میتوان با دفتر ریاست جمهوری یا نمایندگان تماس گرفت و دغدغه های زیست محیطی را به آنان انتقال داد ).

12- به سازمان One Tree Planted ، کمک کنید . سازمانی که در زمینه جلوگیری از جنگل زدایی در سراسر جهان و جنگلهای بارانی آمازون فعالیت میکند.

13 تومار اینترنتی Greenpeace's petition را امضا کنید . در این تومار اینترنتی از دولت برزیل درخواست شده است تا از جنگلهای بارانی آمازون و جوامع محلی حمایت کند.

 

نمایی از قطع غیر قانونی درختان در ایالت آمازون ، برزیل ، 20 آگوست 2019 ، رویترز ، بازنشر در independent

منبع : این مطلب ترجمه ای  است از

 The Amazon rainforest is still on fire: What's happening and how you can help

این مطلب در وبسایت www.cnet.com منتشر شده است ، به قلم SHELBY BROWN در 22 آگوست 2019 .