پلنگ عربی

یک پلنگ عربی ماده و توله در کوه سمحان ، منطقه ظفار کشور عمان ، دوربین تله ای ، هادی الحکمانی ( اینجا )

یکی از کم جمعیت ترین زیر گونه های پلنگ دنیا که اتفاقا کوچکترین پلنگ دنیا هم نامیده میشود (بین 15 زیر گونه پلنگ ، (اینجا ) ) ، پلنگ عربی است که اتفاقا زیستگاهی نزدیک به ایران دارد ، 

گرچه به طور کلی حدس زده میشود 200 قلاده از این پلنگ در طبیعت باقی مانده باشد ولی عمده جمعیت آن یک جمعیت 44 تا 58 قلاده ای در کوههای عمان در همسایگی یمن است ( دقیقا 35 فرد شناسایی شده است ، هادی الحکیمانی عمده آمارهای پلنگ عربی را منتشر کرده است ) ، این جمعیت که عمده ترین جمعیت پلنگ عربی در حیات وحش است تقریبا اخرین امید پلنگ عربی است و جمعیت های دیگر چنان پراکنده هستند که چندان امیدی برای نجات پلنگ عربی ایجاد نمی کنند ، بویژه اینکه دو تا از مناطق تایید شده زیست پلنگ عربی در یمن قرار دارند که هم اکنون منطقه ای در گیر جنگ است .(اینجا )

نقشه پراکنش پلنگ عربی

زیستگاه پلنگ عربی ، مناطق قرمز تایید شده هستند ، منتشر شده در Cat news (اینجا )

مناطق تایید شده زیست پلنگ عربی در حال حاضر ، عمان ، یمن ، عربستان ، فلسطین است و احتمالا در امارات متحده عربی منقرض شده است ، همچنین قطعا در لبنان ، اردن ، سوریه و مصر منقرض شده است . (منبع )

وزن پلنگ عربی معمولا زیر 30 کیلوگرم است که بسیار نسبت به پلنگ ایرانی کوچکتر محسوب می شود.

تنها جمعیت پویای پلنگ عربی در کشور عمان عمدتا در دو منطقه ظفار و جبل سمحان ( به طور خاص ، جزئی از ظفار است ) قرار گرفته و عمده فعالیت های حفاظتی از پلنگ عربی هم محدود به این دو منطقه است . ضمن اینکه منطقه ظفار در مرز عمان و یمن قرار گرفته است و جنگ در یمن جمعیت پلنگ های فرامرزی در این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است و منابع محیط زیست عمان ، گزارشاتی از کشته شده حداقل یک پلنگ عربی را در یمن دریافت کرده اند . ( منبع )

زیستگاه پلنگ عربی در عربستان هم در قسمتهایی هم مرز با یمن است و از جنگ یمن آسیب خواهد پذیرفت ، گرچه تا به حال تصوی مستندی علی رغم برنامه های دوربین گذاری در عربستان از پلنگ عربی بدست نیامده است .

به نظر میرسد ، احتمالا جمعیت منطقه ظفار عمان ، همچنین مناطق جنوبی عربستان در مرز یمن و همچنین زیستگاههای قطعی پلنگ عربی در داخل یمن به شدت تحت تاثیر درگیری ها در یمن باشند که شامل قسمت عمده ای از جمعیت پلنگ عربی در دنیاست ، بویژه اینکه سالمترین و پویا ترین جمعیت پلنگ عربی در ظفار عمان هم هم مرز با یمن است ، این مسئله نشان میدهد که جنگ در یمن تاثیر زیادی روی پلنگ عربی خواهد گذاشت و احتمال دارد به انقراض پلنگ عربی در داخل یمن و مناطق هم مرز عربستان و یمن و همچنین شکار شدن پلنگهایی که از ظفار وارد یمن میشوند خواهد شد و به شدت جمعیت تحت فشار پلنگ عربی را کاهش خواهد داد . 

البته تنها زیستگاه پلنگ عربی در مرزهای یمن پرمناقشه نیست ، در مطلب مهاجرت گربه های بزرگ در همین وبسایت ، مرزهای ایران ترکمنستان ، ایران - آذربایجان ، ارمنستان - آذربایجان هم مرزهای سخت گذر برای مهاجرت پلنگ بررسی شدند (با توجه به استحکامات مرزی) ( اینجا ) و حتی بالاتر از آن بسیاری از مرزهای سیاسی در خاورمیانه و قفقاز و آسیای مرکزی که زیستگاه پلنگ هستند و پر التهاب ( محمد صادق فرهادی نیا ، اینجا ) .


پلنگ عربی

اولین گزارش پلنگ عربی ماده با دو توله در عمان ، سال 2013 ، تصویر دوربین تله ای ، الحکمانی ( اینجا )

تصاویری که از پلنگ عربی در عمان بدست امده شامل توله و مادر هم بوده است که نشان دهنده این است که این جمعیت گرچه به شدت تحت تاثیر درون آمیزی است ولی همچنان پویاست .

تعدادی پلنگ عربی در امارات متحده عربی و عربستان در اسارت تحت پروژه های مرکز تکثیر پلنگ عربی نگاه داری میشوند که جمعیتشان بالغ بر 100 قلاده است . تا به حال جمعیتی از این مراکز به حیات وحش معرفی نشده است .


 

یک شماره ویژه خبر نامه Cat news به پلنگ عربی ( Panthera pardus nimr  اختصاص داده شده است که میتوان مطالعه بیشتر را در آن دنبال کرد . این ویژه نامه در سال 2006 منتشر شده است .