جین گودال

جین گودال ، تصویر از مایکل نیکولاس ، باز نشر شده توسط رادیو دیو 

دقیقا یادم هست اولین باری که رادیو دیو را شنیدم کجا بودم . در کافه ای دنج در میدان نقش جهان نشسته بودم ، در یکی از تیمچه ها و موسیقی کافه بدجوری ساز بود . از مسئول کافه پرسیدم چه آهنگی است و گفت  رادیو دیو .

بعد که در تلگرام برنامه های پادکست رادیو دیو را دنبال کردم ، اسمهای هر قسمت پادکست لبخندی به لب می آورد . قسمتی که من با آن با رادیو دیو آشنا شده بودم اسمش بود ودکا در میدان سرخ مسکو ، محض خاطر خدا چه کسی همچین اسم باحالی را روی یک اپیزود گذاشته بود ؟ اپیزود دوم بود . آخرین اپیزودی که نظرم را جلب کرد شالی قرمز روی سنگفرش های گالاتا بود . برای کسانی که در استانبول ترکیه کوچه گردی و کافه گردی کرده باشند ، این یک از آن اسم های لبخند آور است .

آخرین اپیزود رادیو دیو ، با اسم بگذار وحشی بماند بیرون آمده است . مجموعه ای از موسیقی های زیبا و به خصوص موسیقی هایی که الهام بخش  محیط زیستی ها در دنیا و ایران هستند ( مانند موسیقی ای که برای اعتراض به آلودگی هسته ای در دهه 70 ساخته شده است ). صدای عبدالحسین وهاب زاده ، مه لقا ملاح و دیگران و چند پاراگراف جذاب از چند متن مختلف زیست محیطی ( مثل کتاب چگونه با طبیعت صمیمی شویم ) این قسمت را به اپیزودی جذاب برای محیط زیستی ها تبدیل می کند . ضمنا قسمتی از سخنرانی جین گودال ، فعال محیط زیست و طرفدار شامپانزه ها با صدای اصلی در این اپیزود آمده است ، چنانچه تا به حال صدای جین گودال را نشنیده اید مسلما بسیار لذت بخش خواهد بود. موسیقی های انتخاب شده از سراسر جهان از لهستان تا آمریکا بسیار شنیدنی هستند . چه موسیقی های متن فیلمها چه غیر آن . فقط ظاهرا قسمتهایی از پادکست پاک شده مانند قسمتی که صدای یکی از دست اندر کاران مجله صنوبر  را قرار است بشنویم ولی ناگهان پادکست به قسمت بعدی میپرد .

این قسمت از رادیو دیو ، توسط تولید کنندگان آن تقدیم شده است به امیر حسین ، دوست خوب یوزپلنگان ایران ( منظور سازندگان بدون اشاره به فامیل ، احتمالا امیر حسین خالقی است ، این برداشت من است البته ) . به امید روزهایی که دوستان یوزپلنگ همه بتوانند این موسیقی را بشنوند . این تقدیم نامه وسط یک موسیقی نفس گیر لهستانی در ابتدای اپیزود آمده است .

پوستر این اپیزود رادیو دیو ، با نام جذاب بگذار وحشی بماند ، تصویری از جین گودال است ، شنیدن صدای جین گودال در پادکست  به زبان اصلی هنگامی که آواهای گوریل ها را تقلید میکند واقعا شنیدنی بود .


رادیو دیو را از طریق تمام نرم افزار های پادکست گیر مانند گوگل پادکست میتوان شنید . با شناسه Radiodeev . به رادیو دیو گوش می کنید ...