یک ساعت از یک عمر

پوستر مستند یکساعت از یک عمر ، منتشر شده در فیلمیو

اسکندر فیروز یکی از درخشان ترین نامها در محیط زیست ایران است ، کتاب خاطراتش ( که در این پست به آن پرداخته شده است ) که با عنوان دو دهه تلاش برای محیط زیست ایران چاپ شده است یکی از قابل اعتنا ترین مراجع در بررسی تاریخ حفاظت از محیط زیست ایران است .

اسکندر فیروز که به عنوان بنیان گذار سازمان شکاربانی و نظارت بر صید ایران و سپس سازمان محیط زیست شناخته میشود ، متاسفانه هم در زمان شاه از سوی شاهپور عبدالرضا از ریاست سازمان برکنار شد و هم بعد از انقلاب در اردیبهشت 1358 دستگیر و با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم گردید و البته بعد از چند سال آزاد شد . بعد از انقلاب تالیفات مختلفی به فارسی و انگلیسی انجام داده است ، که مهمترین آنها کتاب حیات وحش ایران مهره داران و کتاب خاطرات است .

مصاحبه های اندکی با اسکندر فیروز انجام شده است ، از جمله حسین دهباشی در آمریکا مصاحبه هایی انجام داده است ، که متاسفانه در دسترس نیست . اما رخشان بنی اعتماد در سال 1392 با حضور هوشنگ ضیایی ، محمد درویش و مژگان جمشیدی ، مستند یکساعته ای به صورت پرسش و پاسخ از فعالیتهای قبل و بعد از انقلاب اسکندر فیروز تهیه کرده است که برای دوست داران محیط زیست ایران و اسکندر فیروز غنیمت بزرگی است .

مستند در منزل فیروز و با حضور افراد یاد شده ، همچنین ایران علا همسر فیروز ضبط شده است و در آن به مسائل جالبی از جمله شروع کار سازمان محیط زیست ، روند استخدام محیط بانان ، آمارهای جالب مناطق حفاظت شده که برای نسل کنونی واقعا دست نیافتنی است ( مانند آمار 26000 تا 30000 چهارپا در پارک ملی گلستان ) بررسی شده است .

وضعیت فعلی تالابها به خصوص با توجه به نقش فیروز در کنوانسیون رامسر نیز فراز مهمی از این مستند یکساعته است . وطن پرستی و علاقه عجیب اسکندر فیروز به ایران در تمام مستند یک ساعت از یک عمر مثال زدنی است . برای علاقه مندان به محیط زیست ایران با توجه به کمبود منابع در مورد تاریخچه سازمان منبع گرانبهایی است که تقریبا تنها مستند تصویری در دسترس ما از اسکندر فیروز به شمار می آید . (حداقل در دسترس من منبع دیگری نبوده است )

مستند یک ساعت از یک عمر را متوان از سایت فیلمیو تماشا کرد .