کتابهای تصاویر حیات وحش ایران بسیار کمیابند ، تا مدتها تنها کتاب قابل اعتنا ، کتاب طبیعت ایران نوشته بیژن فرهنگ دره شوری و نصرالله کسرائیان بود . با وجود اینکه در سالهای اخیر ، حیات وحش و پرنده نگری شاهد حضور تعداد  زیادی از عکاسان حیات وحش بوده است و همگی تصاویر خوبی از حیات وحش ایران منتشر میکنند (در شبکه های اجتماعی و اینترنت ) ، اما کمتر به فکر تولید کتاب بوده اند و به همین جهت کتابهای تصاویر حیات وحش ایران کمیابند. البته ادارات محیط زیست گاهی اقدام به انتشارشناسنامه برای مناطق تحت حفاظت خود میکنند ، اما کیفیت تصاویر این شناسنامه ها کمتر قابل توجه هستند ، تصاویری که از اینترنت به دست آمده است ، زیاد در این دست کتابها به چشم میخورد و خلاصه چندان از لحاظ کیفیت تصاویر قابل اعتنا نیستند.

مرتضی نعمتی را عموما از طریق سایت عکاسی میشناختم، در صفحه های بحث این سایت ، قسمتی برای فعالیت عکاسان حیات وحش بود که بسیاری از عکاسان حیات وحش ایران در آن فعالیت میکردند ( آن موقع هنوز اینستاگرام فراگیر نشده بود ) ؛ مرتضی نعمتی هم تصاویر خوبی از ارسنجان در استان فارس در این سایت منتشر میکرد. بعد از مدتی تصاویر را به صورت منسجم در این کتاب منتشر کرد.

کتاب یک آسمان پرنده ، با عنوان فرعی پرندگان ارسنجان ، در سال 1395 چاپ شده است ، تصاویری از پرندگان منطقه را به تصویر کشیده که همگی کیفیت خوبی دارند و کیفیت چاپ هم بسیار خوب است. نکته مهم درباره چاپ چنین کتابهایی این است که هر کدام از زیستگاهها حتی به تنهایی پتانسیل مستند نگاری خوبی را دارا هستند.

ایمیل نویسنده کتاب m63_n87@yahoo.com   است  .