پلنگ کالمند بهادران

پلنگ در منطقه کالمند بهادران ، 1391 ، تصویر از رمضانی ، بازنشر شده در iew.ir ، تصویر در حاشیه منطقه کالمند بهادران ثبت شده است.

گزارش منطقه کالمند بهادران قسمت سوم 

در حال حاضر این منطقه جمعیت مناسبی از کل و بز و آهو و تعداد کمتری قوچ و میش برخوردار است . در حاشیه منطقه حفاظت شده کالمند بهادران ، دو قرق اختصاصی ، یعنی مناطق قرق علی آباد و قرق روباز تاسیس شده اند که باعث شده است منطقه کالمند بهادران در کنار این مناطق محدوده وسیعی را پوشش دهد ، کوه بختکی در حوزه منطقه کالمند بهادران که با جاده تنگ چنار از منطقه حفاظت شده جدا می شود در حاشیه این دو قرق اختصاصی قرار دارد که شامل ارتفاعات صعب العبور و زیستگاه مناسب کل و بز است . 

تصویر یک پلنگ در قرق اختصاصی علی آباد ، 1397 ، قرق علی آباد دارای مرز مشترک با منطقه کالمند بهادران است ، تصویر از قرق علی آباد

بهترین زیستگاه پلنگ در منطقه کالمند بهادران نیز همین ارتفاعات شرقی منطقه هستند . در منطقه قرق اختصاصی علی آباد ، حضور پلنگ به اثبات رسیده است و دوربین های تله ای در منطقه کالمند هم از پلنگ تصویر برداری کرده اند ، تصویر پلنگ ثبت شده توسط دوربین های تله ای کالمند بهادران را پیدا نکردم ، ولی تصویری که آقای رمضانی در سال 1391 ثبت کرده است موجود است . تصویر پلنگ کالمند بهادران در ارتفاعات متصل به قرق های اختصاصی ثبت شده است که نشان میدهد پلنگ به زیستگاه یکپارچه ای دسترسی دارد .

 

 

ولی هنوز ارتباط اثبات شده ای بین جمعیت پلنگ کالمند و قرق علی آباد که در هر دو حضور پلنگ اثبات شده است به دست نیامده است .

یک خرگوش تلف شده در تصادف جاده ای ، کالمند بهادران ، تصویر از محمد بهشتی زواره

 

 

منطقه کالمند بهادران ، جزء یکی از بهترین زیستگاههای آهو به شمار می رود . البته میزان مستثنیات و جاده های آسفالته در این منطقه بالاست . تصادفات جاده ای هم در این جاده های پر تعداد بالاست ، تعداد زیادی کفتار ، کاراکال ، کفتار ، روباه و شغال در این تصادفات از بین رفته و می روند . فقط طی یک گزارش در سه ماهه اول سال 1390 ، 8 راس آهو در تصادفات جاده ای کالمند بهادران از بین رفته اند.

 

 

 

 

یک آبشخور در منطقه کالمند بهادران ، تصویر از محمد بهشتی زواره

 

وضعیت منابع آبی کالمند بهادران :

 

 

منطقه کالمند بهادران تقریبا به جز موارد اندکی ، به آبشخورهای ساخت سازمان محیط زیست یزد وابسته است که سراسر منطقه را پوشش داده اند . با توجه به دامنه دار شدن خشکسالی های چند ساله در سراسر کشور ، به نظر می رسد در بسیاری از مناطق تکیه بر آبشخورهای طبیعی صرف امکانپذیر نیست .گرچه تقریبا تمام آبشخورهای کالمند بهادران توسط تانکرهای آب پر میشوند (که خوب هزینه بالایی به سیستم تحمیل میکند) ولی مثلا در موردی که در زیستگاه گورخر ها بود سیستم جالبی دارد . 

حوضچه یک آبشخور در کالمند بهادران ، این آبشخورها به آبشخورهای جهادی معروف هستند و با آب باران پر می شوند . تصویر از نگارنده

 

این آبشخور که تصویر آن را در بالا می بینید ، به آبشخور جهادی معروف است . این آبشخور ها در زمان فعالیت جهاد ساخته شده اند ، این یکی که آب نسبتا خوبی میگیرد (البته به علت خشکسالی ها بر خلاف سابق دیگر مخزن آن تا بارندگی سال بعد را دوام نمی آورد ) ، برای آبدهی دام در زمانی که در این منطقه دام وجود داشته است ساخته شده و الان توسط گورها استفاده می گردد . این آبشخور طوری ساخته شده است که در زمان راه افتادن سیل در رودخانه آب از حوضچه ای که در مسیر سیلاب ساخته شده به داخل مخزن ذخیره آب هدایت میشون و سپس بوسیله یک آبشخور که با لوله به مخزن متصل است قابل استفاده است . راه کاری است که هزینه نگهداری پایینی دارد و به نظر بهتر از آبشخورهایی می آید که با تانکر پر می شود گرچه در همه نقاط قابل استفاده نیست. 

مخزن یک آبشخور جهادی که حوضچه اش در تصویر قبلی آمده است ، کالمند بهادران ، تصویر از نگارنده

البته در مورد همین آبشخورهایی که با تانکر پر می شوند ، بعد از ورود مخازن پلی اتیلنی ، به راحتی و در زمان اندکی می توان در نقاط مورد نیاز آبشخور ساخت . باید توجه کرد که ساخت آبشخور با مخزن پلی اتیلنی سریع هست ولی الزاما ارزان تر از مخازن سیمانی نیست . زیرا مخازن پلی اتیلنی گران قیمت هستند . شاید در بلند مدت با توجه به هزینه نگهداری بسیار پایین تر از مخازن سیمانی به صرفه تر باشند . به هر حال با توجه به دامنه دار شدن خشکسالی در ایران ، باید با دقت بیشتری نسبت به آبشخورها پرداخت .

ادامه در مطلب بعدی ، برای مطالعه منابع مطلب به قسمت آخر مراجعه کنید .