یک خودروی پاژن خارج از رده به علت مشکلات شاسی در محیط زیست استان یزد ، تصویر از نگارنده
سازمان محیط زیست ایران برای حفاظت از عرصه طبیعی پراکنده در سراسر ایران ، وابسته به خودروهای دودیفرانسیل و موتورسیکلت های بیابانی است . سالها انواع خودروهای دو دیفرانسیل و موتورهای تولید داخل و ندرتا وارداتی ستون فقرات بدنه اجرائی سازمان محیط زیست برای پوشش میلیونها هکتار مناطق حفاظت شده در سراسر ایران بوده اند .
تاریخچه استفاده از خودروهای دودیفرانسیل در سازمان حفاظت از محیط زیست بسیار طولانی و متنوع است . لندرور ، جیپ صحرا ، پاترول ، پاژن ، رنج روور ، نیسان پیکاپ ، ریچ ، کاپرا و به ندرت تویوتا هایلوکس و بسیاری خودروهای دیگر در سیاهه خودروهای عملیاتی سازمان محیط زیست قرار داشته و دارند و سالها بدنه اجرائی محیط طبیعی سازمان محیط زیست را در عرصه های طبیعی ایران یاری کرده اند .
ورود خودروهای دو دیفرانسیل به سازمان محیط زیست ، تاریخ طولانی دارد . قبل از انقلاب لندرور ستون فقرات خودروهای سازمان محیط زیست را تشکیل میداد و بعد از انقلاب بود که سبد خوروهای سازمان محیط زیست متنوع شد .
بعد از سال 57 و خروج بسیاری از خودروسازان نام آشنای جهان از ایران سازمان حفاظت از محیط زیست برای حفظ نظارت خود در مناطق حفاظت شده شروع به آزمون و خطای خودروهای مختلف موجود در بازار ایران کرد.
یک خودروی الوند کروز ، تولید خودروسازان فتح که خارج از رده در حیاط اداره محیط زیست رها شده است . تصویر از نگارنده .
این مسئله چند دلیل عمده دارد ، یکی سیاست های خودروسازان کشور که چندان پایبند ثبات و پیشرفت در تولید نیستند . شرکت سایپا و پارس خودرو که به عنوان عمده تولید کنندگان خدوروهای دو دیفرانسیل در ایران شناخته می شوند در این سالها شرکای تجاری زیادی را به ایران آورده و پس از مدتی همکاری با آنان را قطع کرده اند که البته تا میزانی هم به خاطر شرایط سیاسی و تحریم ها بوده است .
سازمان محیط زیست ، سازمانی است که در آن خودروهای دودیفرانسیل تقریبا با تمام توان و ظرفیتشان مورد استفاده قرار میگیرند ، در تعقیب و گریز با شکارچیان و متخلفان ، در مناطق جغرافیایی صعب العبور و باشرایط آب و هوایی سخت . بنابراین نیاز به خوردوهایی بود با کیفیت و قدرت بالا .
کارخانه مرتب خوردو بعد از سال 57 مدتی بعد از قطع رابطه با شرکت لندرور انگلستان ، شروع به تولید خدوروی پاژن با بدنه آلومینیومی لندرور و قوای محرکه مختلف نمود . موتور پاترول ، موتور 6 سیلندر هیوندایی روی خودرو نصب شد و به زودی به کابوسی برای محیط بانان ایرانی تبدیل شد . دقیقا خاطرم هست که محیط بانی برای من تعریف میکرد ، زمانی در حال رانندگی در بیابان بوده که چرخ خودرو جدا و از خود خودرو جلو زده و در بیابان به پیش رفته است ! برخی از اداره های محیط زیست این خودرو را تنها بعد از 30 هزار کیلومتر استفاده تحویل قسمت های خودروی فرسوده سازمان محیط زیست میدادند .
دو خودروی نیسان پیکاپ ، یکی از موفق ترین تجربیات سازمان محیط زیست در خودروهای دو دیفرانسیل ، تصویر از صدا و سیما
تا قبل از سالهای ابتدایی دهه 80 شمسی و رود خودرو های تولید نیسان ژاپن ، سازمان محیط زیست آزمون وخطای فراوانی روی پاژن ، پاترول ، رنجرور ، خودروهای تویوتای ساخت صنایع دفاع تحت عنوان الوند کروز انجام داد و هیچ یک از این خودروها نتوانستند جایی در بدنه موتوری سازمان برای خود دست و پا کنند .
در سالهای ابتدایی دهه 80 ، نیسان ژاپن با همکاری پارس خودرو اقدام به تولید خودروی نیسان پیکاپ در ایران نمود . نیسان پیکاپ با قدرت موتور مناسب (160 اسب بخار با موتور 4 سیلندر) ، مصرف معقول ، جان سختی و دوام قعات بالا به سرعت به ستون فقرات حمل و نقل و نظارت سازمان محیط زیست در مناطق حفاظت شده درآمد و این عنوان را تا اوایل دهه 90 حفظ کرد .
آخرین مدلهای این خودرو تا سالهای ابتدایی دهه 90 تولید شدند و سپس با خروج نیسان از ایران و آغاز تحریمها ، سازمان حفاظت محیط زیست برای تامین قدرت نظارتی خود در مناطق به مشکل جدی برخورد . گزینه های پیش روی سازمان محدود به خودروهای چینی موجود در بازار یعنی کاپرا ، ریچ ، فوتون و نمونه ایرانی پاژن شد . محیط بانان که سالها به کیفیت و دوام مثال زدنی نیسان پیکاپ عادت کرده بودند ، مجددا در چرخه خودروهای با کیفیت پایینتر از نمونه های ژاپنی قرار گرفتند .
یک خرس به خودروی کاپرای سازمان محیط زیست هجوم برده است ، استان گلستان ، تصویر از iew.ir
در طی سالهای 92 تا 96 ، سازمان محیط زیست ، خودروهای نیسان پیکاپ از رده خارج شده را با سه نمونه چینی مونتاژ داخل فوتون ، ریچ و کاپرا جایگزین نمود . ظاهرا در سال جاری تعدادی آمیکو آسانا که آنهم مونتاژ چین است توسط سازمان محیط زیست خریداری شده است . البته نمی توان الزاما با عینک بی کیفیتی به خودروهای چینی نگاه کرد و باید توجه داشت که خودروسازان چینی به هر حال در حال پیشرفت هستند . ولی قطعا مشکلات متعدد ناشی از کیفیت قطعات این خودروها قابل مقایسه با کارنامه درخشان خودرویی مانند نیسان پیکاپ نیست .
یکی از ایراداتی که به خودروهای دو دیفرانسیل سازمان محیط زیست وارد است عدم بهینه سازی خودروها برای استفاده بیابانی است . گرچه در ایران تولید کننده های مختلفی ، تولیدات با کیفیتی در مورد سپر آفرود ، سینی جلو و مانند آن را تولید می کنند ، سازمان محیط زیست معمولا خودروها را با امکانات پایه کارخانه راهی خدمت در مناطق حفاظت شده می کند که به نوبه خود باعث آسیب به خودرو و پایین آمدن عمر آن میشود .
سلام خدمت دوست عزیزم جسارتا به عنوان یک کارشناس صنعت خودرو خواستم عرض کنم متاسفانه در مطلب حضرت عالی یک سو تفاهم عام وجود داره که متاسفانه با توجه پیگیری های همه متخصصین و خبرنگاران صنعت خودرو و حتی شکایتهای متعدد از شرکت پارس خودرو به سازمان حمایت از مصرف کننده شرکت مذکور حاضر به شفافیت در مورد محصولات خود نشد و حتی حاضر به تعویض آرم نیسان هم نشد خودروی پیکاپ مد نظر حضرت عالی و همچنین خودروهای دیگر این شرکت به اسم رونیز و سرانزا که طبیعتا میدانید نام های مناطقی از ایران هم هستند هیچ ارتباطی به شرکت نیسان نداشته و مربوط به شرکت پالادین در چین هستند که متاسفانه در ایران با نام نیسان تولید شدند.لازم به ذکر است که پالادین شرکتی همکار با نیسان میباشد مانند همکاری پژو و ایرانخودرو ولی با این تفاوت که این بدنه ها و شاسی ها و حتی قوای محرکه خودرو ساخت وطراحی پالادین هستند و هیچ ارتباطی با شرکت نیسان در خودروهای مذکور وجود ندارد باتشکر🙏🙏