حیات در رگهای سرد

تصویر از موسسه تصویر حیات وحش.

حیات وحش و تنوع زیستی مبحث گسترده ای است ، برخی از مظاهر این تنوع کمتر دیده می شود ، گونه های شاخص گربه سانان ، پستانداران زیبا و بزرگ عمدتا توجه بیشتری جلب میکنند تا خزندگان .

به همین جهت کمتر به این گروه زیبا از حیات وحش پرداخته میشود . خزندگان یکی از شاخه های مهم تنوع زیستی هستند که نقش تعیین کننده در هرم زیستی دارند و همچنین فون خزندگان ایران تنوع بسیار زیاد و جالبی دارد که تا به حال کمتر به آن پرداخته شده است .

مستند حیات در رگهای سرد ساخته فتح اله امیری ، یکی از شاخص ترین آثاری است که در مورد خزندگان ایران ساخته شده است . مستند گرچه در محدوده استان ایلام تصویر برداری شده است ، اما به سبب گونه های شاخص و تنوع زیستگاهها در محدوده تصویر برداری ، شامل دشتهای شنی ، جنگلهای بلوط زاگرس و رودخانه سیمره که در محدوده استان ایلام قرار دارند می تواند نشان دهنده تنوع خزندگان در قسمتهای فراوانی از ایران باشد .

تعدادی از خزندگان شاخص ایران مانند گرزه مار ، افعی جعفری ، کبرای سیاه در مستند به زیبایی به تصویر کشیده شده اند ، همچنین صحنه های زیبایی از نحوه زندگی خزندگانی مانند بزمجه ، خاردم و گکو ها در مستند به تصویر کشیده شده است .

افعی دم عنکبوتی

افعی دم عنکبوتی و استتار زیبای آن ، تصویر از موسسه تصویر حیات وحش

اولین تصویر از شکار افعی دم عنکبوتی یکی از نادر ترین خزندگان جهان ، که به عنوان تکامل یافته ترین افعی جهان نیز معرفی شده در این مستند نمایش داده شده است . افعی دم عنکبوتی بعدها دستمایه مستند دیگری با نام در قلمرو دم عنکبوتی گردید که به تازگی توسط فتح الله امیری تولید شده است . زیستگاه این افعی که توسط دم خود پرندگان را جلب و شکار میکند در استان ایلام قرار دارد و تصویر بسیار زیبایی از نحوه شکار و جلب توجه پرندگان توسط این افعی در محیط طبیعی در مستند دیده میشود .

مستند حیات در رگهای سرد در طی سالهای 1389 تا 1392 به کارگردانی فتح اله امیری تولید شده است . اطلاعات دیگر دست اندرکاران این مستند را در سایت موسسه تصویر حیات وحش میتوانید پیدا کنید .