ساخت دیوار مرزی در آریزونا ، تصویر از سیرا کلوب 

آمریکا ، دیوار مرزی اش با مکزیک را در طول همه گیری بیماری کرونا گسترش میدهد .

منطقه Sky Island  در جنوب آریزونا و نیومکزیکو در ایلات متحده یک -سرزمین عجایب- طبیعی است ؛ یکی از متنوع ترین مناطق آمریکای شمالی ؛ جایی که هزاران گونه وحشی در بین مرز آمریکا و مکزیک تردد می کنند.

زیستگاههای مختلفی مانند دره ها ، تپه ماهورها و زیستگاههای کوهستانی مانند کریدورهایی عمل میکنند که به جگوار ، Ocelot  ( گربه راه راه آمریکایی ترجمه شده است ، گربه سان کوچکی است با پوستی شبیه پلنگ ) ، خرس سیاه ، گوسفند شاخ بزرگ ( Bighorn sheep ) و کایوت اجازه میدهند که در منطقه جا به جا شوند.

برخی از گونه هایی که در این محدوده پیدا میشوند در نقاط دیگر آمریکا یافت نمیشوند ؛ مانند جگوار ، پرنده Elegant trogon  ، غورباقه Lowland tree frog  و مار Brown vie snake.

اما در وضعیتی که آمریکا روی مبارزه با ویروس کرونا تمرکز کرده است ، ترامپ در حال توسعه دیوار مرزی است ،دیواری که میتواند باعث قطع کریدورهای حیاتی مهاجرت حیات وحش شود. بخش امنیت ملی ساخت 280 کیلومتر دیوار جدید را تصویب کرده است که عمده آن در مناطق دورافتاده کوهستانی است.

لوئیس میزتال ، عضو یک گروه زیست محیطی غیر انتفاعی در آریزونا می گوید این دیوار در قلب منطقه Sky Island  ، مسیرهای مهمی که حیات وحش مورد استفاده قرار میدهد را از یکدیگر مجزا خواهد کرد.

با این حال سحنگوی حفاظت مرزی منطقه ، تاکید کرده است که حفاظت از منابع طبیعی و فرهنگی در ساخت دیوار مورد توجه قرار خواهد گرفت .

با این حال فعالان محیط زیست بر نگرانی هایی تاکید میکنند که ساخت دیوار با وجود خانه نشینی خبرنگاران و شهروندان  ادامه پیدا کرده است . حتی خانه نشینی کارگران ساختمانی نیز باعث توقف ساخت دیوار مرزی نشده است. علاوه بر آن برخی گزارشها حکایت از آن دارد که پروژه های مناقشه برانگیر مانند اجاره زمینهای دولتی برای اکتشاف نفت متوقف نشده است.

همه گیری کرونا تاثیر بد دیگری نیز بر روی محیط زیست دارد. سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا اعلام کرده است که ممکن است برای کمک به کسب و کارها برخی قوانین زیست محیطی را کم اثر تر کند . دولت فدرال نیز اعلام کرده است که احتمالا از سیاست های مصرف سوخت دولت اوباما عقب نشینی خواهد کرد.

نکته جالب اینجاست که همانطور که رندی سراجیلو متخصص گربه سانان وحشی عنوان میکند ، ساخت دیوار در چنین شرایطی کاملا ظالمانه است ، چون منابع حیاتی را به جای مبارزه با ویروس کرونا صرف ساخت دیوار میکند.

در نقطه دیگری از آریزونا در اثر طبیعی ملی Organ pipe cactus national monument هم 160 کیلومتر دیوار در حال ساخت است.

دیوار مرزی آمریکا و مکزیک ، تصویر از سیرا کلوب

فاجعه اکولوژیکی

میتزل (از آریزونا) میگوید برای جگوارها و دیگر گونه هایی که وابسته به عبور از مرز هستند این یک فاجعه است. با توجه به این که نزدیک ترین جمعیت تولید مثل کننده جگوارها در Sorono مکزیک است ، این گربه های بزرگ معمولا با عبور از مرز آمریکا به شمال می آیند.

اداره امنیت ملی آمریکا اعلام کرده است که ساخت دیوار را در 20 ناحیه در دو ایالت از جمله در آریزونا به طول حدود 140 کیلومتر انجام خواهد داد. مالیات دهندگان آمریکایی به پیمانکارانی که در حال انجام این پروژه هستند 3 میلیارد دلار پرداخت خواهند کرد. بودجه از پنتاگون تامین خواهد شد که دونالد ترامپ با اعلام وضعیت فوق العاده مجوز برداشت این بودجه را شدنی کرده است.

قاعدتا چنین پروژه عظیمی نیاز به تعداد زیادی مطالعات اکولوژیکی خواهد داشت و با قوانین محیط زیستی بایستی تطبیق پیدا کند . ( از جمله با قانون National environmental policy act ) ؛ از آنسو کمیسیون امنیت ملی آمریکا میتواند با استناد به قانون Real id act مصوبه سال 2005 از تمام قوانین برای ساخت دیوار عبور کند.

سرویس حیات وحش آمریکا تاثیر زیست محیطی دیوار را بر روی جگوار بسیار تاثیر گذار دانسته است ، اما با توجه به جاده ها ، روشنایی و دیگر تاثیرات دیوار ، ساخت دیوار حتی میتواند روی عبور بسیاری از حیوانات کوچکتر هم تاثیر  گذار باشد.

دیوار جدید از جنس فولاد به ارتفاع 9 متر ساخته میشود که بین نرده های فولادی فاصله 10 سانتی متری وجود دارد که عملا جلوی عبور بسیاری از حیوانات را خواهد گرفت . دیوار حتی پرندگانی که در ارتفاع پایین پرواز میکنند مانند جغد در خطر انقراض Ferruginous pygmy owl را تحت تاثیر قرار خواهد داد . ساخت این دیوار در نواحی ناهموار سخت و پرهزینه خواهد بود که ضمنا درصد کمی از عبور غیر قانونی از مرز را هم تشکیل میدهد و با تکنولوژی های دیگری مانند دوربین و سنسورهای حرکتی هم اکنون نیز تحت نظر است .

میلاس ترافاگن متخصص زیست شناسی حفاظت در این باره میگوید این نواحی کوهستانی شاید چندان مناسب عبور انسان نباشند ولی نقشی حیاتی در مهاجرت حیوانات دارند ؛ او میگوید با ساخت دیوار مرزی جدید ، عملا بازیابی جمعیت جگوار در ایالات متحده متوقف خواهد شد.

سرویس حیات وحش و شیلات آمریکا در سال 2014 ، حدود 1900 کیلومتر مربع در آریزونا و نیومکزیکو را زیستگاه مهم جگوار اعلام کرد ؛ این منطقه برای احیای جمعیت جگوار بسیار مهم است و اکثر دانشمندان معتقدند که ارتفاعات منطقه میتواند جمعیت جگوار را پشتیبانی کند. قبل از استقرار اروپائیان جگوار حتی در نقاط شمالی تر مانند گراند کنیون هم زیست میکرده است.

به نظر میرسد هر 8 جگواری که از سال 1996 در آریزونا و نیومکزیکو دیده شده اند نر باشند. نر ها در جستجوی قلمرو و جفت ، ناحیه بیشتری را گشت میزنند. آخرین ماده ای که رسما در آریزونا گزارش شده است در سال 1963 شکار شده است . حالا نزدیکترین جگوار ماده شناخته شده در Sorono مکزیک زیست میکند ، اما میتواند با حفاظت و باز بودن کریدورهای مهاجرتی دوباره به قلمروی قدیمی بازگردد.

جگوار معروف آریزونا با نام El jefe ، سال 2013 ، تصویر از ویکی پدیا .

برجسته ترین جگوار این ناحیه با نام El Jefe ، نام اسپانیایی به معنی رئیس ؛ در آریزونا زیست میکند و عمدتا در کوهستانهای Santa Rita ؛ این جگوار در طی سالهای 2011 تا 2015 گزارش شده است . به نظر میرسد این جگوار از منطقه Patagonia یا کوهستان  Huachucaاز مرز آمریکا و مکزیک عبور کرده باشد. هر دو ناحیه فوق در برنامه ساخت دیوار مرزی قرار دارند.  

جگوارها امروز در ایالات متحده کمیابند ، اما با اینحال یک گونه پرچمدار محسوب میشوند . (مطلبی در مورد گونه پرچمدار در سایت وجود دارد که میتوانید مطالعه کنید) حفاظت از آنها گونه های بسیاری را تحت حفاظت قرار میدهد. جگوارها محوطه گسترده ای را استفاده میکنند که نیاز به جمعیت سالمی از طعمه و زیستگاه را دارد ، بنابراین حفاظت از آنها گونه های بسیاری را نجات میدهد.

ترافاگن (زیست شناس حفاظت) ، میگوید او اتفاقا نگران بسیاری از گونه های معمولی هم هست . گونه های بسیاری از مرز عبور میکنند تا به غذا و جفت دسترسی پیدا کنند مانند گوزن ، بوقلمون ، bobcat (گربه وحشی بزرگ از خانواده وشق) ، javelin (از خانواده خوک ) ، شیر کوهی و خرس.

وی میگوید اگر جمعیت محلی و منطقه ای حیات وحش آسیب ببیند ، یک آسیب جدی به یکپارچگی جمعیت حیات وحش وارد خواهد آمد.

علاوه بر آن با وجود تنوع زیستی بالای حیات وحش منطقه در حال حاضر تنها دو مطالعه با دوربین های تله ای در این محدوده در حال اجراست ؛ تا متوجه شویم چه چیزی در مرز زندگی میکند. یک مطالعه در Patagonia and Huachuca Mountains و دیگری در منطقه  San Bernardino National Wildlife Refuge  که یک تالاب کویری است که بسیاری از ماهیهای در خطر انقراض در آن زیست میکنند. هر دو منطقه در برنامه ساخت دیوار مرزی قرار دارند.

برخی نهاد های زیست محیطی ( مانند The Center for Biological Diversity ) از سرویس امنیت ملی آمریکا شکایت کرده اند ؛ گرچه ساخت دیوار مرزی عمدتا مصون از دادخواستهای قضایی است ولی به هر حال دادگاه هم میتواند اقداماتی انجام دهد.

هاوارد کیگلی ، کارشناس موسسه پانترا میگوید ، دیوار تاثیر منفی روی جگوار خواهد گذاشت و قطعا برای هیچ گونه ای از حیات وحش خوب نیست . وی میگوید هر زمان که شما زیستگاهها را جزیره ای کنید و ارتباط آنها را با یکدیگر قطع کنید ، حیات وحش را با شیب ملایمی به سوی انقراض محلی هل میدهید.

این مقاله نوشته Douglas main است که در وبسایت نشنال جئوگرافیک منتشر شده است. نکات بسیار جالبی در متن بود. از جمله رفت و آمد جگوارها (و عمدتا نر ) از مکزیک به آمریکا . در حقیقت ما هم چنین مسئله ای را با پلنگ در ایران داریم . پلنگ ها در نمونه های مستند سعی کرده اند از مرز ایران و ارمنستان ، ایران و آذربایجان و ایران و ترکمنستان بگذرند . در هر سه مورد استحکامات مرزی قوی وجود دارد . مطلب عبور از رودخانه که قبلا در مورد عبور پلنگ از رودخانه ارس نوشته ام در این مورد است . ضمنا گزارشات مستند از حضور پلنگ در مرز ایران و عراق وجود دارد و احتمالا این مرز هم مورد تردد پلنگ قرار می گیرد و این مرز هم مرز پر مناقشه ای است . ( مطلب بررسی یک گزارش پلنگ از کردستان را بخوانید ) .

اما در مورد مضرات ویروس کرونا کبرای حیات وحش و محیط زیست ، همانطور که در متن آمده احتمالا دولت ها سعی خواهند کرد که قوانین زیست محیطی را کمی ضعیف کنند تا کسب و کارهای تحت تاثیررکود بتوانند به حیاتشان ادامه دهند . بنابر این نباید به بهبود مقطعی مثلا وضعیت هوا (در اثر تعطیل شدن خطوط هوایی و مانند آن ) به عنوان روندی بلند مدت نگریسته شود.

مطلب مرتبط : جزیره های دوست داشتنی ، تاثیر خرد شدن زیستگاه بر روی گونه ها